Dziękujemy za Państwa maile na temat koncepji ulicy Literackiej. Posłużyły jako podstawę do uwag do UCHWAŁY NR XV/97/VII/2020 RADY OSIEDLA STRZESZYN z dnia 12 listopada 2020 r.
Wspólne stanowisko Rady Osiedla i ZDM w sprawie koncepcji istniejącego fragmentu pieszojezdni oraz w sprawie likwidacji wyniesionych skrzyżowań Zarząd Dróg Miejskich:
___________________________________________________________________
Poniżej odpowiedzi Zarządu Dróg Miejskich na postulaty Rady Osiedla Strzeszyn:
W nawiązaniu do otrzymanej uchwały NR XV/97/VII/2020 podjętej przez Radę Osiedla Strzeszyn do przedmiotowej koncepcji przedstawiamy poniżej stanowisko ZDM.
Standardy Rowerowe Miasta Poznania stanowiące załącznik do zarządzenia nr 481/2019/P Prezydenta Miasta Poznania z dnia 3 czerwca 2019 r. i określają zasady tworzenia infrastruktury rowerowej i zarządzania nią (rozdział 2). Podstawą projektowania dróg rowerowych jest program wymogów CROW obejmujący pięć zagadnień. Są to:
– spójność: 100% źródeł i celów podroży powinno być dostępnych na rowerze;
– bezpośredniość: droga i czas na jej pokonanie rowerem powinny być jak najkrótsze. Wymóg ten jest związany ze współczynnikiem wydłużenia – stosunkiem długości drogi pokonywanej między dwoma punktami w rzeczywistości a odległością między nimi w linii prostej oraz wskaźnikiem opóźnienia – sumą czasu traconego na zatrzymanie na sygnalizacji świetlnej lub podporządkowaniu wyrażaną w sekundach na kilometr trasy;
– wygoda: infrastruktura rowerowa nie może wymagać od rowerzysty nadmiernego wydatku energetycznego. To oznacza minimalizację różnic wysokości i pochyleń podłużnych, zapewnienie wysokiej równości nawierzchni ograniczającej opory toczenia oraz minimalizację ryzyka konieczności zatrzymywania się i ponownego rozpędzania roweru;
– bezpieczeństwo: minimalizacja liczby punktów kolizji rowerzysta/samochód
i rowerzysta/pieszy, co oznacza separację ruchu rowerowego i samochodowego przy większych różnicach prędkości i integrację tego ruchu na wspólnej jezdni przy mniejszych prędkościach oraz zapewnienie odpowiedniej widoczności wzajemnej;
– atrakcyjność: wartość dodana tworzona przez infrastrukturę rowerową; obejmuje zarówno walory estetyczne jak użyteczność (lokalizacja usług itp.) czy bezpieczeństwo społeczne (w tym np. możliwość „monitoringu społecznego” – widoczność rowerzystów zza przeszkód takich jak ekrany akustyczne, wjazdy do tuneli czy roślinności, minimalizująca ryzyko rozboju itp.). Wymagania te powinny być spełnione zawsze na poziomie zarówno konkretnego rozwiązania technicznego, odcinków tras jak i całego podsystemu rowerowego miasta.
Rezygnacja z budowy drogi rowerowej po stronie południowo-zachodniej
ul. Literackiej jest sprzeczna z powyższymi, podstawowymi zasadami tworzenia infrastruktury rowerowej, szczególnie, gdy kontynuacja drogi rowerowej przy ul. Literackiej na odcinku od ul. Waśniowskiej do Biskupińskiej w pierwszej kolejności realizowana będzie po stronie południowo-zachodniej. Oznacza to konieczność kilkukrotnego przecinania
ul. Literackiej, co oznacza brak spójności brak bezpośredniości oraz zmniejszenie wygody
i bezpieczeństwa (kolejne punkty kolizji).
Ze względu na lokalizację istniejących zjazdów w niewielkiej odległości do projektowanego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów nie było możliwości zaprojektowania wyniesionego skrzyżowania. Ponadto jak informowaliśmy w odrębnej korespondencji, zgodnie ze stanowiskiem Miejskiego Inżyniera Ruchu niedopuszczalne jest stosowania wyniesionych skrzyżowań na ulicach, po których poruszają się autobusy transportu publicznego, ponieważ należy je traktować podobnie jako progi zwalniające i w zakresie ich stosowania należy zachować te same zasady jak dla progów zwalniających U-16. W związku z powyższym, ze względu na planowane skierowanie linii autobusowych ulicą Literacką, na etapie projektu budowlanego będzie wymagane przeprojektowanie skrzyżowań.
Brak możliwości rezygnacji z DDR opisaliśmy w wyjaśnieniu do Państwa uwagi zawartej
w pkt. 1.
Brak możliwości zachowania istniejącej pieszojezdni ze względu na konieczność zaprojektowania DDR opisaliśmy w wyjaśnieniu do Państwa uwagi zawartej w pkt. 1.
Oświetlenie zostało zaprojektowane zgodnie z obowiązującymi przepisami, które wymagają zapewnienie określonego poziomu natężenia światła zarówno na jezdni, chodniku jak i drodze dla rowerów. Odpowiednie obliczenia potwierdzające spełnienie wymagań określonych
w przepisach mogą zostać Państwu przedstawione na życzenie.
Ze względu na bliskość skrzyżowania oraz dużą ilość zjazdów nie jest możliwe zaprojektowanie normatywnych zatok autobusowych. Rozważano początkowo zaprojektowanie zatok półotwartych jednakże rozwiązanie to z uwagi na brak miejsca (istniejące zjazdy, bliskość skrzyżowań, przejścia dla pieszych)) stwarzało wiele konfliktów na linii pieszy (pasażer)/rowerzysta i było niezgodne ze Standardami dostępności dla Miasta Poznania. Rozwiązanie platform przystankowych uzyskało pozytywną opinię MPK, MIR i ZTM.
Lokalizacja przystanku na wysokości bloków należących do ZKZL wykracza poza zakres opracowania. Jednocześnie informujemy, że wystąpiliśmy do ZTM o opinię w sprawie proponowanej zmiany. W odpowiedzi na powyższe zapytanie otrzymaliśmy od ZTM opinię, że obecna projektowana lokalizacja dla pary przystanków przy skrzyżowaniu Literacka/Zoli jest optymalna dla obsługi pasażerskiej części osiedla wzdłuż projektowanego fragmentu ulicy.
Uwaga dotyczy ulic nieobjętych dokumentacją projektową. Projektowane rozwiązania są wynikiem przeprowadzania wielu analiz, które prowadzone są dla całej ulicy. Zgodnie
z ustaleniami podjętymi podczas telefonicznej rozmowy w dniu 26 listopada br. ZDM wystąpił do projektanta z prośbą o przedstawienie oferty na opracowanie koncepcji zagospodarowania ulic: Hanny Malewskiej, Epickiej oraz Romana Konkiewicza. Otrzymaną ofertę przedstawiono w odrębnej korespondencji Radzie Osiedla w celu zabezpieczenia środków na wykonanie takich opracowań.
Lokalizacja zjazdów uzgadniana jest w formie decyzji administracyjnej na podstawie wniosku składanego przez właściciela lub użytkownika nieruchomości. W przedstawionej koncepcji zostały wskazane wszystkie istniejące zjazdy oraz zjazdy posiadające decyzję na ich lokalizację. Uważamy, iż wskazywanie lokalizacji zjazdów bez informacji od właścicieli nieruchomości, do których mają prowadzić nie ma uzasadnienia w przepisach i może skutkować wieloma nieporozumieniami. Po uzyskaniu decyzji administracyjnej inwestor budowy zjazdu zobowiązany jest do jego wykonania własnym staraniem i na własny koszt
i zakres budowy obejmować będzie także odtworzenie zieleni zniszczonej w trakcie budowy zjazdu.
W razie uwag i pytań prosimy o kontakt: Osiedle_Strzeszyn@um.poznan.pl